Pályázati ismertető

2023-ban az E.on által meghirdetett pályázaton a Marcali Óvodai Központ – Tündérliget Óvodája 2.500.000Ft nyert a gyermekek környezettudatos magatartásának formálására, a fenntarthatóság jegyében.

„Tanösvény a Tündérligetben”

    Állomások kialakítása:

    A tanösvényt úgy alakítottuk ki az udvaron, hogy más udvari tevékenységet ne zavarjon és az itt zajló foglakozáshoz, vizsgálódáshoz nyugodt körülményeket teremtsünk. A tanösvény kialakítása kertészmérnök ötletei segítségével valósult meg, melyben az egész alkalmazotti közösség részt vett. A körülkerített mini tanösvényünk a természet egy kis szelete; a gyermekek számára egy olyan titokzatos világot hoztunk létre, amelyben tudatosan építettünk természetes kíváncsiságukra.

    A kialakításnál legfontosabb elvünk a játékosság, élményszerűség, felfedezés, kutakodás, vizsgálódás, gondolkodás, önálló elmélyülés, problémahelyzetek felismerése, megoldások keresése volt a gyermekek életkori sajátosságainak megfelelően.

    Állomások ismertetése:

    A tanösvény olyan sajátos hangulatot, motiváló környezetet biztosít a gyermekek számára, ahol elsődlegesnek tekintjük a játékot, az aktív, cselekvő tevékenykedést, erre építjük a változatos tapasztalási lehetőségeket. A minél sokoldalúbb érzékszervi megismerés útján szenzitív módon végzik a gyermekek a tevékenységeket. Arra törekszünk, hogy a gyermekek minél közelebb kerüljenek a természethez, megismerjék, tiszteljék, védjék környezetünk értékeit, hogy a természet szeretetére fogékony gyermekeket neveljünk. A családokkal, partnerekkel, közösen megalapozzuk a gyermekek egészséges életviteléhez nélkülözhetetlen táplálkozási, fogyasztói, hulladékkezelési, környezetvédelmi szokásait, formáljuk személyiségüket, érzékenységüket környezetük iránt.

    Az állomások mindegyike sokoldalúan fejleszti a gyermekek környezettudatos magatartását, a növény és állatvilág védelmére, megóvására nevel. Felhívja figyelmüket a fenntarthatóság megteremtésére, hatékonyan formálja szemléletüket a környezetvédelem minden területén.

    Bemutatjuk a Föld bajnokait – 2023. október 9.

    Tanösvény a Tündérligetben! – 2023. október 11.

    Környezettudatos nevelés – 2024. augusztus 5.

    1. Madárbarát kert – Magasles:

    Az itt található interaktív tábla közvetlen környezetünk leggyakoribb madárfajait mutatja be, a gyermekek azokat nézegetve interaktívan ismerkedhetnek velük. A különböző odútípusok valósághű méretekben mutatják be a madarak költő helyeit, alattuk megjelenítve az ott költő madárfajok képét ismerhetik meg. Lehetőség van az odúk összehasonlítására, a röpnyílások méreteinek, formájának megfigyelésére. A madárfészkek, tollak kiválóan felhasználhatók a változatos madaras szenzitív játékok során. Távcső segítségével hatékonyabban figyelhetik meg a gyermekek vándor és az itthon telelő madaraink tulajdonságait, fészkelési szokásait, táplálkozásukat, alkalmazkodásukat a külső környezeti hatásokhoz.

    2. Fűben, fában orvosság:

    A gyermekek a növényágyásban megismerik a leggyakoribb gyógy-és fűszernövényeinket, azok feldolgozását, a gyűjtés idejét, felhasználásukat. Folyamatosan tapasztalatot szereznek a növények illatáról, formájáról fejlődésének folyamatáról. Feldolgozásuk és gyakorlati alkalmazásuk során megvalósítjuk az egészségmegőrző preventív szemléletformálást, egészségtudatos fogyasztói szokásokat közvetítünk. Az egészséges táplálkozás az egészség megőrzésének alapja. A különböző fűszernövények növekedési fázisainak, gondozásának, fogyasztási, alkalmazási lehetőségeinek bemutatására van lehetőség a Fűszerkertben.

    3. Növénysimogató:

    Szenzitív módon biztosít lehetőséget a növények közvetlen, érzékszerveken alapuló megismerésre, fejlődésük megfigyelésére. A növénygondozás fázisait tanulhatják meg a gyermekek életkori sajátosságaiknak megfelelően. A taktilis érzékelés mellett, növény azonosítást, a növények sokféleségét, különböző tulajdonságok alapján történő megnevezést is gyakorolhatják.

    4. Kiserdő:

    A tanösvénynek ez a bemutatórésze legismertebb cserjéket, fákat mutatja be, folyamatos megfigyelésekre nyújt lehetőséget az évszakok aspektusában. Tapasztalatot szereznek a gyermekek arról, hogy az évszakok milyen hatással vannak a növények életére, a természet szépségét, esztétikáját felfedezhetik. Oksági összefüggéseket állapíthatnak meg és megismerhetik a fásszárú növények fontosságát az élet körforgásában.

    5. Kerti tó:

    Alkalmas a vizes élőhelyek élővilágának megismerésére, kétéltűek és „vízi parányok” megfigyelésére, a tavasztól-őszig tóban lakó ékszerteknős, aranyhalak gondozására. Ékszerteknősünk életét folyamatosan szemmel követik a gyermekek, gyakorolják a felelősségteljes állatgondozást. Leggyakoribb vízi és mocsári növényeinket is megfigyelhetik itt, azok ökológiai fontosságáról ismereteket szereznek. A kis tó segítségével a víz változásairól, tulajdonságairól: színéről, mennyiségéről, hőmérsékletéről, halmazállapotáról is tapasztalatokat szereznek. A tó vízvizsgálatát, egyszerű játékos kísérletek elvégzését teszi lehetővé. A vízzel kapcsolatos szenzitív játékok segítenek a víz fontosságát megéreztetni, védelmére irányítani a figyelmet. A kis tó melletti interaktív tábla segítségével játékos formában ismerkedhetnek a vízhez kötött állatok külső tulajdonságaival.

    6. Kőminták– talajminták:

    A különböző kőzettípusok megismerése, a kőzeteket felépítő elemek anyagának, kialakulási folyamatainak megismerését segíti elő. Valamint megismerhetik mi a kövek szerepe, feladata, felhasználási lehetőségeik az épített környezet létrehozásában. Változatos játékok, tapintás, ritmikus sor, számlálás, relációk létrehozása ad tartalmas és ismeretszerző tevékenységet a gyermekek számára. Az állomás bemutatja a környezetünkben előforduló különböző talajtípusokat. Ezen keresztül szerezhetnek ismereteket a gyermekek a talajszerkezetek és a növénytermesztés kapcsolatáról. Azonosítás, szenzitív játékok, mérések, becslések teszik még érdekesebbé a tanösvény ezen pontját.

    7. Búvárszoba:

    Vizsgálódások, kutatások helyszíne a Búvárszoba. A gyermekek ebben a helyiségben elmélyíthetik már meglévő ismereteiket, reprodukálhatják azokat. Lehetőséget teremt az egymás közti tudás és élménymegosztásra. Ezáltal az anyanyelvi nevelésre, szociális és környezettudatos kompetenciáik még hatékonyabb fejlesztésére.

    8. Szelektív sziget:

    A hulladéktípusok anyagának megismerése, megnevezése, válogatása az állomás fő feladata. Továbbá bemutatásra kerül a szelektív hulladékgyűjtők használata, amelynek gyakorlására interaktív tábla áll a gyermekek rendelkezésére.

    Pályázatba bevontak köre:

    A pályázat megvalósításában részt vettek a Tündérliget Óvodába járó gyermekek és szüleik, nagyszüleik, az intézmény minden dolgozója, Marcali Óvodai Központ többi óvodájába járó gyermekek, civil szervezetek, iskolások, valamint a különböző állomások kialakításhoz szükség volt szakemberek bevonásra, akik az optimális körülmények megteremtéséhez adtak tanácsot: kertészmérnök, kertészeti szakember, GAMESZ munkatársai (gépesített földmunkálatok).

    A megvalósultak hatása:

    A tanösvényi innovációnk segített olyan szokások, szokásrendszerek, viselkedési formák megalapozásában, melyek hozzájárultak képességek és készségek fejlődéséhez, a holisztikus szemléletmód kialakításához. Tanösvény létrehozása minden korosztálynak lehetőséget biztosít a szemléletváltásra, figyelmük felkeltésére a fenntarthatóság irányába. Szenzitív módon biztosít lehetőséget a megfigyelésre, vizsgálódásra a környezeti nevelés minden területén. A különböző korosztályok egymásra gyakorolt hatása pozitívan befolyásolhatja annak hatékonyságát. A tanösvény tárgyi eszközeinek, berendezésének kialakítása az EON pályázatból nyert összeg felhasználásával történt, amely a gyermekek közvetlen környezetében lévő világ értékeinek megismertetését, megszerettetését szolgálják.

    A pályázatában meghatározott céljaink hosszú távon biztosítani tudják több korosztály számára az élményszerű környezeti nevelés megvalósulását, lehetőséget teremtve a problémamegoldó gondolkodás kialakulására, az oksági összefüggések megértésére, a biodiverzitás fontosságának szem előtt tartására.

    Megvalósítás képekben:

      Tanösvény kialakítása – szülők bevonásával

        Szemléletformálás a gyermekekkel